Candia Desiderata και η αναζήτηση των κρυμμένων μυστικών
Στις 6 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε το 14ο Κυνήγι Κρυμμένου Θησαυρού στο Ηράκλειο που διοργάνωσαν οι Καστρινοί Πειρατές. Συμμετείχαν χιλιάδες Ηρακλειώτες και νικητές βγήκαν οι Eurogeka. Οι Καστρινοί Πειρατές μας αποκαλύπτουν την ιστορία που κρυβόταν πίσω από το φετινό και μας αποχαιρετούν με δύο βίντεο, μια οπτικοποιημένη καραταγραφή της ημέρας του κυνηγιού με πρωταγωνιστές όλους τους κυνηγούς και μια μικρού μήκους ταινία που δημιουργήθηκε με αφορμή το φετινό κυνήγι.
“Αντί επιλόγου”...
Η δημιουργία της ιστορίας, η διαδρομή της σκέψης μας και τα dessous του ΚΚΘ που διοργανώσαμε.
«CANDIA DESIDERATA»
Τέλη 1966. Ο Φέφος Κ., γόνος μεγαλοαστικής οικογένειας, είναι παντρεμένος με τη Χριστίνα, μια ιδιαίτερα μορφωμένη και καλλιεργημένη κοπέλα. Ζουν στην έπαυλη της οικογένειας του Φέφου μαζί με τη δυναμική και κοσμοπολίτισσα μητέρα του Καλλιρρόη. Σύντομα η Χριστίνα ανακαλύπτει στο οικογενειακό αρχείο έγγραφα που εμπλέκουν την Καλλιρρόη σε ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο. Η Χριστίνα δεν μπορεί να ζήσει με αυτό το μυστικό και αποφασίζει να εγκαταλείψει κρυφά την έπαυλη και τον Φέφο. Επικοινωνεί με τον πασίγνωστο εγκληματολόγο Άλκη Χ. στην Αθήνα και ζητάει τη βοήθειά του. Εκείνος την προσκαλεί να τον επισκεφθεί στην Αθήνα για να μιλήσουν από κοντά. Η Χριστίνα κλειδώνει στο συρτάρι της το ημερολόγιό της και παίρνει μαζί της ένα κασελάκι με την επιγραφή «CANDIA DESIDERATA» το οποίο περιέχει ενοχοποιητικά έγγραφα για την πεθερά της. Φεύγει από την έπαυλη για να ταξιδέψει μυστικά από τα Χανιά με το πλοίο «Ηράκλειον» στις 6 Δεκεμβρίου 1966. Το πλοίο όμως βυθίζεται στη Φαλκονέρα. Η Χριστίνα αγνοείται…
Απόκριες 1968. Η Καλλιρρόη αποφασίζει να διοργανώσει μια μεγάλη αποκριάτικη δεξίωση για να ελαφρύνει το βαρύ κλίμα από την απώλεια της Χριστίνας. Ο Φέφος συμφωνεί, αν και μέσα του δεν έχει πάψει να ελπίζει ότι η σύζυγός του ζει. Έχει βρει στο μεταξύ το ημερολόγιο στο συρτάρι της, ενώ λίγους μήνες νωρίτερα η θάλασσα έχει ξεβράσει στην παραλία της Αμμουδάρας το κασελάκι που είχε πάρει μαζί της. Κάποιος ψαράς το βρήκε, είδε στα χαρτιά το επώνυμο της οικογένειας και το παρέδωσε, χωρίς να καταλάβει τίποτα παραπάνω. Ο Φέφος δεν έχει καμιά αμφιβολία: η σύζυγός του έχει αντιληφθεί τα πάντα και έχει φύγει με το μοιραίο πλοίο για την Αθήνα. Χωρίς να έχει ιδέα για τη συνεργασία μεταξύ του Άλκη και της Χριστίνας, καλεί στο Ηράκλειο τον εγκληματολόγο μήπως εκείνος μπορέσει να εντοπίσει έστω κάποιο ίχνος της. Ο Άλκης, χωρίς να του αποκαλύψει τίποτα, δέχεται τη φιλοξενία αλλά και την πρόσκλησή του για τη δεξίωση της έπαυλης εκείνη την Παρασκευή.
Δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Άλκης επισκεπτόταν το Ηράκλειο, ούτε του ήταν άγνωστο το όνομα της οικογένειας από άλλους κύκλους. Αυτή η φορά όμως είναι διαφορετική, καθώς μια φινετσάτη γυναίκα στην πόλη ελκύει την προσοχή του. Το βράδυ της περίφημης δεξίωσης στην έπαυλη συνειδητοποιεί ότι η γυναίκα αυτή είναι η Καλλιρρόη και γοητεύεται από την κομψότητα και την έντονη προσωπικότητά της. Στη δεξίωση είναι προσκεκλημένη όλη η καλή κοινωνία της πόλης!
Ο Άλκης παρατηρεί ότι την ίδια βραδιά ο Φέφος δέχεται ένα μυστήριο τηλεφώνημα, που τον κάνει, αν και μεταμφιεσμένο σε γυναίκα, να βγει έξω στον δρόμο για να μιλήσει. Η ταραχή του είναι εμφανής όλη την υπόλοιπη βραδιά. Στο τέλος της δεξίωσης παραδίδει στον Άλκη το ημερολόγιο και το κασελάκι και τον παρακαλεί να κάνει ό,τι μπορεί για να εντοπίσει τη Χριστίνα. «Η Χριστίνα ζει, το ξέρω, αλλά δεν έχω κανένα σημάδι από την ίδια. Έχω ήδη βάλει αναζήτησή της μέσω του Ερυθρού Σταυρού. Κι αν κάπου νοσηλεύεται με αμνησία;» ήταν τα τελευταία λόγια του.
Ο Άλκης αφιερώνει όλο το Σάββατο για να μελετήσει τα στοιχεία που του έχει παραδώσει ο Φέφος και μένει έκπληκτος. Η γοητευτική Καλλιρρόη αποδεικνύεται δαιμόνια.
Την επόμενη μέρα, Κυριακή, ο εγκληματολόγος, έχοντας μαζί του το ημερολόγιο της Χριστίνας, ξεκινάει την περιπλάνησή του στην πόλη, στα μέρη όπου σύχναζε εκείνη, μήπως βρει ή μάθει κάτι που να σχετίζεται μαζί της: σε αρχοντικά που φιλοξενούσαν εκθέσεις ζωγραφικής, στα τείχη για περίπατο, σε παλιά θερινά σινεμά και αλλού. Κανένα απολύτως ίχνος από τη Χριστίνα. «Η σειρά της Καλλιρρόης» σκέφτεται ο Άλκης.
Η Καλλιρρόη ωστόσο νιώθει κάτι να την απειλεί. Η παρουσία του εγκληματολόγου Άλκη στην πόλη και η ανεξήγητη ταραχή του γιου της τής προκαλούν φόβο μήπως αποκαλυφθούν τα πάντα. Μετά από μια μακρινή βόλτα έξω από την πόλη, αποφασίζει να συναντήσει τον λογιστή και τον δικηγόρο της για να τους πείσει να αποκρύψουν ή να καταστρέψουν όσα στοιχεία την ενοχοποιούν. «Με τα χρήματα όλα εξαγοράζονται» σκέφτεται. Όταν τελειώνει και αυτή η συναλλαγή, αισθάνεται πλέον ήσυχη. Δεν έχει αντιληφθεί όμως ότι ο Άλκης την ακολουθεί και φωτογραφίζει κάθε της κίνηση! Το ίδιο κιόλας βράδυ, η Καλλιρρόη κανονίζει να βγει για ένα ξέφρενο γλέντι στο κέντρο «Αθηναία» στη Λ. Κνωσού, εκεί που τραγουδούν τα νεανικά συγκροτήματα Comets και Books on the Hooks. Η καστρινή Αποκριά στο ζενίθ της!
Ύστερα από δυο μέρες, όμως, έρχεται η μεγάλη έκπληξη και για τον Άλκη! Στο ξενοδοχείο του φτάνει ένας φάκελος με μια καρτ ποστάλ. Ήταν από τη Χριστίνα, που του έγραφε ότι ζει, αλλά ακόμη δεν θυμάται πολλά πράγματα! Ψύχραιμος, μετά από μια βόλτα στην παραλία, βάζει τις σκέψεις του σε τάξη. Με πρόφαση ένα ποτό συναντά τον Φέφο και διαπιστώνει ότι εκείνος δεν έχει κανένα σημείο ζωής από τη σύζυγό του, όσο ανεξήγητο κι αν είναι αυτό για ένα φαινομενικά πολύ αγαπημένο ζευγάρι...
Ο μόνος που του μένει να επισκεφθεί είναι ο αγαπημένος δάσκαλος της Χριστίνας από το ονομαστό ιδιωτικό σχολείο, τον οποίο είχε γνωρίσει στη δεξίωση. Ο δάσκαλος τον παραπέμπει σε έναν μαθητή του, γνωστό πνευματικό άνθρωπο της πόλης, που πιθανόν να γνώριζε κάτι περισσότερο. Μάταιος κόπος. Από την ημέρα του ναυαγίου, κανείς δεν έχει ακούσει τίποτα για τη Χριστίνα.
Ο Άλκης δεν έχει πια άλλη επιλογή. Θα αρχίσει να παρακολουθεί στενά τον Φέφο. Ελπίζει ότι η Χριστίνα θα επικοινωνήσει σύντομα και μαζί του. Πραγματικά, λίγες μέρες αργότερα ο Φέφος συναντά μια γυναίκα σε έναν προσφυγικό συνοικισμό εκτός των τειχών. Είναι η Χριστίνα, ζωντανή, υγιής αλλά και αμετάπειστη στην απόφασή της να αποκαλύψει τα πάντα. Λογοφέρνουν, και η Χριστίνα εξαφανίζεται στα σκοτεινά χαμηλά σπίτια. Ο Φέφος επικοινωνεί με τον Άλκη, χωρίς να γνωρίζει ότι τον έχει παρακολουθήσει, και του ζητάει να εντείνει την έρευνα για τον εντοπισμό της Χριστίνας προτού εκείνη προλάβει να πραγματοποιήσει τα σχέδιά της που θα εξέθεταν την οικογένειά του.
Η Χριστίνα όμως κρύβεται κάπου πολύ καλά και την επόμενη μέρα φεύγει ανενόχλητη για τον τελικό της προορισμό, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, όπου θα έβρισκε το κρίσιμο εκείνο έγγραφο που θα συμπλήρωνε τα ενοχοποιητικά στοιχεία σε βάρος της Καλλιρρόης. Ο αληθινός θησαυρός βρισκόταν πράγματι εκεί.
Πόσοι πόθοι κρύβονται τελικά σε αυτή την πόλη!
Να προσθέσουμε επίσης ότι…:
- Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα ή καταστάσεις είναι εντελώς συμπτωματική…
- Εμπνευστήκαμε από τις δεκαετίες 1960-70: από τις τηλεοπτικές σειρές «Ο παράξενος ταξιδιώτης» και «Άγνωστος πόλεμος», από πραγματικά γεγονότα, από τις Αποκριές στο Ηράκλειο των δεκαετιών αυτών, αλλά και από τη φαντασία μας!
- Το επώνυμο του εγκληματολόγου Άλκη ξεκινούσε από «Χ», προς τιμήν του ντετέκτιβ Σέρλοκ Χολμς. Το όνομα της Καλλιρρόης αποφασίστηκε προς τιμήν της πρώτης γυναίκας δημοσιογράφου Καλλιρρόης Παρρέν από το Ρέθυμνο και η ομοιότητα παραμένει φυσικά μόνο στο όνομα. Εμπνευστήκαμε το υποκοριστικό «Φέφος» από το όνομα «Φραγκίσκος», ενετικό «κληροδότημα» στην πόλη. Τέλος, το όνομα «Χριστίνα» το δανειστήκαμε από μια ηρωίδα της τηλεοπτικής σειράς «Άγνωστος πόλεμος».
- Δυστυχώς, καμία γυναίκα δεν επέζησε από το ναυάγιο του οχηματαγωγού «Ηράκλειον». Η μόνη που «διασώθηκε» ήταν η Χριστίνα της ιστορίας μας...
- Υπάρχουν κάποιοι μικροί αναχρονισμοί σε δράσεις ή στην παρουσία προσώπων, ώστε να εξυπηρετηθεί η ροή της ιστορίας και το παιχνίδι.
- Ο γρίφος 17 ήταν μια έμμεση τιμητική αναφορά στους πρόσφυγες όλων των λαών και των εποχών, δυστυχώς ακόμα και των ημερών μας.
- Δύο γρίφοι αφαιρέθηκαν στη διάρκεια του παιχνιδιού για εξοικονόμηση χρόνου. Δε θα μαθευτεί λοιπόν πού διέμενε η Χριστίνα κρυφά στην πόλη… τουλάχιστον προς το παρόν!
ΚΑΣΤΡΙΝΟΙ ΠΕΙΡΑΤΕΣ